زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 8:45 بعد از ظهر
نام کاربری :
پسورد :

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

کاربر گرامی:اگر تازه ثبت نام کرده اید لطفا قوانین انجمن را بخوانید،تا با مشکلی روبه رو نشوید.


تاپیک سایت های مفید و کاربردی
•´¯`•.چت روم تالار گفتمان اسکینک دات آی آر .•´¯`•
تاپیک جامع تغییر نام کاربری اعضای اسکینک

پاسخ جدید
نویسنده پیام
yeganesorani27
آنلاین

ارسال‌ها : 57
عضویت: 20 /5 /1399
محل زندگی: تهران
تعداد اخطار: 99
تشکر شده : 2
بیماری بواسیر یا هموروئید
بواسیر یا هموروئید از شایع ترین بیماری های مقعدی است که آمارها از ابتلای 70% به این بیماری خبر می دهند. بواسیر علائم آزار دهنده ای دارد و اغلب باعث خونریزی و درد شدید مقعدی میشود، با این حال از بیماریهای خوش خیم است که روشهای مختلفی هم برای درمان آن وجود دارد. در ادامه این بحث می خواهیم به بررسی بیشتر این بیماری و روش های درمان آن بپردازیم:
بواسیر چیست؟


بیماری بواسیر یا هموروئید به تورم سیاهرگ ها در کانال مقعد یا خارج از آن گفته میشود. وقتی مقعد تحت فشار شدید قرار میگیرد، دیواره سیاهرگ های آن متورم و گشاد می شوند و شبیه به گوشت اضافه کانال مقعد را اشغال می کنند.
انواع هموروئید
انواع این بیماری بسته به اینکه سیاهرگ متورم شده، داخل یا خارج از مقعد قرار دارد به انواع زیر تقسیم میشود.
هموروئید داخلی : اگر سیاهرگ های متورم شده داخل کانال مقعد باشند، هموروئید از نوع داخلی است. این هموروئید بسته به میزان پیشرفت بیماری به 4 درجه مختلف تقسیم میشود. در شدیدترین حالت زائده ی بواسیر از مقعد خارج میشود و حتی با فشار دست هم به داخل بر نمی گردد.هموروئید خارجی : اگر سیاهرگ های مقعدی خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه ی آن ایجاد شود، هموروئید از نوع خارجی است. در این حالت بیمار درد شدیدی را احساس می کند. در صورتی که در این زائده لخته خون تجمع کند، به عنوان هموروئید ترومبوزه هم شناخته میشود.
علت
علت ایجاد این بیماری اعمال فشار به مقعد در اثر عوامل مختلف عنوان میشود. شایع ترین علت این بیماری ابتلا به یبوست مزمن است. یبوست موجب میشود، فرد برای تخلیه روده فشار زیادی را به مقعد وارد کند. بنابراین احتمال ابتلا به بواسیر افزایش می یابد. از دیگر علت های ایجاد بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
یبوستاسهالرابطه مقعدیزایمانبارداریاضافه وزنکهولت سنجا به جا کردن اشیا سنگینداشتن شغل هایی که تحرک کمی دارند.
علائم
با توجه به علائم و شکل ظاهری هموروئید می توانید این بیماری را تشخیص دهید. معمولاً علائم هموروئید داخلی در ابتدا وجود نداشته ولی به تدریج با پیشرفت این بیماری علائم آن نیز شدت می یابد. از مهمترین نشانه های این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
خونریزی یا خون در مدفوعدردخارشسوزشبیرون زدن زائده های گوشتی از مقعدتورم و التهاب اطراف دریچه مقعد
عوارض
بواسیر بیماری خوش خیم است که باعث مرگ نمیشود! با این حال باید به سرعت درمان شود. در غیر این صورت میتواند عوارض مختلفی را در پی داشته باشد. درد شدید و غیر قابل تحمل این بیماری یکی از عوارض آن به شمار می رود.
با تعلل در درمان ممکن است بیمار در اثر خونریزی به کم خونی یا آنمی دچار شود. خطر عفونت و التهاب مقعد نیز وجود دارد.
پیشگیری
با رعایت نکات زیر می تواند خطر بواسیر را تا حد زیادی کاهش دهید:
پیشگیری از یبوست با مصرف فیبر، نوشیدن 8 لیوان آب در طول روزورزش و پیاده روی می تواند حرکات روده را تنظیم کنند.رعایت بهداشت مقعداستفاده از لباس های گشاد و نخیاجتناب از رابطه مقعدیپرهیز از زور زدن در توالتپرهیز از به تاخیر انداختن دفع
مراجعه پزشک
در صورت تجربه هر یک از این علائم با پزشک مشورت کنید. بی توجهی به درمان بواسیر موجب میشود، بیمار در مدت کوتاهی پیشرفت کند و درمان بیماری پیچیده تر شود. برای تشخیص این بیماری می توانید از پزشک عمومی کمک بگیرید ولی درمان بواسیر توسط متخصص جراح انجام میشود. بنابراین برای صرفه جویی در زمان و هزینه می توانید از ابتدا به متخصص جراح عمومی مراجعه کنید.
تشخیص
تشخیص این بیماری از طریق معاینه انگشتی انجام میشود. برای این منظور پزشک دستکش می پوشد و آن را به روغن آغشته می کند و سپس مقعد را معاینه میکند. از آنجایی که بافت بواسیر با بافت مقعد تفاوت دارد، تشخیص بیماری کار مشکلی نیست.
در صورت لزوم ممکن است، پزشک انجام کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی را نیز تجویز کند.
درمان بواسیر
درمان این بیماری از طریق جراحی با حذف زائده اضافه بواسیر انجام میشود. متاسفانه این زائده خود به خود یا با درمان های خانگی و دارویی از بین نمیرود پس باید با جراحی از مقعد حذف شود. مهمترین روش های درمان این بیماری عبارتند از :
درمان بواسیر با لیزر
در حال حاضر بهترین روشی که برای درمان بواسیر وجود دارد، لیزر درمانی است. لیزر را میتوانید در کلینیک پزشک، سرپایی و بدون نیاز به دریافت بیهوشی انجام دهید.
لیزر بواسیر در کمتر از نیم ساعت انجام میشود. در طی این جراحی سرپایی پزشک با لیزر بواسیر را برش داده و از مقعد خارج می کند. لیزر حین برش خروجی اعصاب و عروق آسیب دیده را سوزانده و مسدود میکند، به این ترتیب بیمار درد یا خونریزی احساس نمی کند.
از مزایای درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
سرپایی و بدون نیاز به بیهوشیبدون درد یا خونریزیهزینه مقرون به صرفهبدون نیاز به استراحت در منزل
هزینه لیزر بواسیر یا هموروئید
برای درمان هموروئید (بواسیر) با لیزر نمی توان مبلغ مشخصی را اعلام کرد، این هزینه بسته به نوع و میزان پیشرفت بیماری متفاوت خواهد بود.
اما باید این را بدانید که لیزر یک بار برای همیشه شما را درمان خواهد کرد و نیازی به مراجعات بعدی و بستری شدن در بیمارستان نیست، همچنین با در نظر گرفتن مزایای لیزر بواسیر در مقایسه با جراحی سنتی هزینه ای که می کنید بسیار ناچیز است.

مطالعه کنید : هزینه عمل بواسیر

جراحی
جراحی سنتی بواسیر را باید در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام دهید و یک شب قبل و بعد از عمل را در بیمارستان بستری شوید. جراحی سنتی به دلیل عوارض متعددی که بعد از عمل برای بیمار ایجاد می کند، سال ها است که پزشکان انجام آن را توصیه نمی کنند.
در این روش پزشک با استفاده از تیغ جراحی زائده بواسیر را برش داده و از مقعد خارج میکنند. این جراحی نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. زیرا هر اشتباهی در طی جراحی می تواند منجر به بی اختیاری دائمی و موقت مقعد و یا تنگی مقعد گردد. از معایب این جراحی میتوان به این موارد اشاره کرد:
درد و خونریزی شدیدبستری در بیمارستانصرف زمان و هزینه بیشتر دوره نقاهت سه هفته ای خطر عفونت، بی اختیاری دائمی و موقت مقعد و یا تنگی مقعد
درمان خانگی
روشهای درمان خانگی نمی توانند درمان قطعی این بیماری باشند، با این حال در کنار سایر روشها به عنوان مکمل درمان کاربرد دارند.
مصرف فیبر بیشتر، برای درمان یبوست و دفع راحت تر مدفوع، برای دریافت فیبر مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز، به منظور نرم شدن مدفوع و دفع راحت تر آن بدون اعمال فشار به مقعدنشستن در آب گرم، برای کاهش درد استعمال کمپرس سرد، سرما می تواند راه حل مناسبی برای کنترل درد بیمار باشد.درمان یبوست با مصرف ملین های طبیعی مثل پسیلیوممصرف داروی آنتی هموروئید ( با مشورت پزشک)پرهیز از زور زدن در توالتحداقل 30 دقیقه پیاده روی در طول روز
https://gilkhabar.ir/news/i/473927
شنبه 01 آبان 1400 - 10:38
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر





برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


xتبلیغات
...
X بستن تبلیغات
نمایندگی هاست خرید هاست