زمان جاری : پنجشنبه 01 آبان 1399 - 3:32 قبل از ظهر
نام کاربری :
پسورد :

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

کاربر گرامی:اگر تازه ثبت نام کرده اید لطفا قوانین انجمن را بخوانید،تا با مشکلی روبه رو نشوید.


تاپیک سایت های مفید و کاربردی
•´¯`•.چت روم تالار گفتمان اسکینک دات آی آر .•´¯`•
تاپیک جامع تغییر نام کاربری اعضای اسکینک

پاسخ جدید
نویسنده پیام
golivaris70
آنلاین

ارسال‌ها : 1
عضویت: 16 /10 /1396
سبک تغذيه سالم و اهميت آن در پيشگيري از بيماري ها
خبرگزاری آریا - غذا خوردن و تغذیه جزء جدایی ناپذیر و اساسی زندگی هر فردی است و مهمترین دلیل سلامت و طول عمر می باشد. این موضوع در مورد هر موجود زنده ای صدق می کند و تمام موجودات زنده برای ادامه ی بقا و حیات خود در تلاش برای به دست آوردن غذا می باشند، ولی در انسان ها به دلیل فرآیند رشد و سلامت جسم و روان، تغذیه اهمیت بیشتری دارد. زیرا سبک سالم و صحیح تغذیه، باعث تامین انرژی و بهتر شدن کارکرد اندام ها و ارگان های مختلف در بدن خواهد شد.
به همین دلیل مهم است که تغذیه انسان با در نظر گرفتن تمام نیازهای بدن و به صورت اصولی باشد که نتیجه ی آن علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روح و روان، شادابی و افزایش عمر هم می باشد. اما اگر سبک سالمی برای تغذیه خود نداشته باشید، عملکرد اندام های بدن مختل می شود و رفته رفته انرژی و قوای روحی و جسمی خود را از دست خواهید داد.
همانطور که میدانیم و طبق مطالعاتی که صورت گرفته، عامل اصلی اکثر مرگ و میرها و بیماری های قلبی، گوارشی، سرطان و ... ریشه در تغذیه فرد دارد. به همین خاطر است که غذا خوردن و تغذیه امروزه بیش از پیش اهمیت دارد و نقش تغذیه به موضوعی بسیار فراتر از سیر شدن شکم افراد تبدیل شده است. علاوه بر آن سبک زندگی ماشینی و بی تحرک امروزی باعث چاقی و اضافه وزن افراد می شود و این موضوع خود باعث بسیاری از بیماری ها خواهد شد.
پس برای ساختن زندگی بهتر و جسم سالم تر و روح و روان شادتر، انتخاب رژیم غذایی سالم ضروری است. البته ناگفته نماند که غذای سالم در کنار ورزش، دوری از دخانیات، فعالیت و خواب منظم، استرس نداشتن و … سلامتی شما را تضمین خواهد کرد و صرفاً با تغذیه سالم نمی توان سلامتی را حفظ کرد.
با خواندن این مقاله شما با سبک زندگی و تغذیه سالم بیشتر آشنا خواهید شد و اگر دچار مشکل جسمی خاصی هستید باید با داشتن اطلاعات در مورد هر یک از گروه های غذایی، بیشتر مراقب غذا خوردن و تغذیه خود باشید.
ثروت واقعی ما همان سلامتی می باشد و متاسفانه امروزه با مشغله های زیادی که داریم این موضوع را فراموش کرده و اهمیت کمتری به آن می دهیم.
هر کدام از ارگانها و اندام های بدن ما برای اینکه بتوانند وظیفه و فعالیت خود را به درستی انجام دهند نیاز به انرژی دارند که این انرژی باید از راه تغذیه سالم توسط ما به آنها رسانده شود.
تغذیه سالم چیست
رژیم غذایی که در آن پروتئین لخم یا Pro-Lean، کربوهیدرات و چربی های متعادلی وجود دارد، یک غذای خوب را برای ما میسازد که باعث قوی شدن بدن و دور شدن از امراض و بیماری ها می شود.
این رژیم غذایی باید شامل سبزیجات، حبوبات، میوه ها و غلات کامل باشد تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کنند. همچنین در این رژیم باید از خوردن غذاهای فست فود مثل پیتزا، همبرگر، پاستا، سیب زمینی سرخ شده و … اجتناب شود چون دارای کالری و چربی بسیار بالایی هستند و در عوض مصرف فیبر و مایعاتی مثل آب، آبمیوه های طبیعی و دمنوش هایی مثل چای سبز، چای پونه، چای بابونه افزایش داده شود.
اگر در رژیم غذایی هستید همیشه باید این نکته را مد نظر داشته باشید که به اندازه کافی آب و فیبر مصرف کنید تا دچار یبوست و بیماری های گوارشی مرتبط با آن مثل بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعدی و … نشوید.
در واقع اولین قدم برای پیشگیری ازاین بیماری ها رعایت اصول صحیح تغذیه ای می باشد و همان طور که میدانید حتی در مراحل ابتدایی و اولیه بسیاری از این بیماری های گوارشی، پزشک معمولاً اصلاح سبک تغذیه را به بیمار توصیه می کند.
مثلاً برای درمان شقاق با لیزر در کلینیک نوین که یکی از تخصصی ترین مراکز درمان بیماری های گوارشی و نشیمنگاهی می باشد، پزشک برای اینکه علت بیماری شما را دریابد، در مورد اصول غذایی شما سوال می کند. در بیشتر موارد به یبوست و کار نکردن شکم می رسد. پس از درمان هم به شما توصیه می کند که رژیم غذایی صحیح و اصولی را رعایت کنید تا فیبر و آب به اندازه کافی به بدن شما برسد.
قلب سالم با تغذیه سالم
از فواید تغذیه سالم می توان به سالم نگه داشتن قلب و کاهش مشکلات قلبی با مصرف مواد غذایی کم چرب، کم کلسترول، اسید های چرب سالم و اجتناب از خوردن غذاهای سرخ شده و پرچرب اشاره نمود. البته میزان مصرف غذا هم به اندازه اینکه چه غذاهایی مصرف می کنید اهمیت دارد و همیشه باید اندازه و میزان مصرف غذای خود را کنترل کنید. برای این منظور می توانید از بشقاب های کوچکتر و غذاهای کم کالری تر استفاده نمایید.
دندان و استخوان
ویتامین D یک ویتامین ضروری برای جذب کلسیم در بدن ما می باشد. بنابراین برای جذب ویتامین دی باید یک رژیم غذایی غنی از کلسیم داشته باشید. می توان محصولات لبنی سالم و کم چرب مثل ماست و شیر کم چرب را در رژیم غذایی گنجاند. ویتامین دی موجب رشد و استحکام استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان ا کاهش می دهد. همچنین مواد غذایی ای که دارای آنتی اکسیدان هستند در افزایش طول عمر دندان ها و سلامتی لثه موثرند. این آنتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزیجاتی مثل سیب، هویج، کرفس و ... و مغزهایی مثل بادام و پسته یافت می شود. مصرف مداوم نوشابه و نوشیدنی های شیرین شده با قند مصنوعی، شیرینی و … موجب پوسیده شدن دندان ها در طی زمان خواهد شد.
سلامت مغز
باید بدانید که مغز سالم واقعا در بدن سالم یافت می شود. به دلیل اینکه کنترل بدن در دست مغز است چگونگی کار کردن و عملکرد مغز بسیار مهم است. یکی از شرایط سلامت مغز بهبود جریان خون به آن است و این امر از طریق تغذیه سالم ممکن است. علاوه بر آن رعایت رژیم غذایی سالم و اصولی باعث میشود سطح انرژی کافی به مغز رسانده شود. ورزش و فعالیت فیزیکی هم باعث بهبود جریان خونرسانی به مغز میشود و اگر به هر دلیلی این خونرسانی دچار اختلال شود، سلول های مغز کار خود را به درستی انجام نمی دهند.
بنابراین برای حفظ سلامت مغز می توان با تغذیه سالم، فشارخون، قندخون و کلسترول را کنترل کرد.
پیشگیری از چاقی و کنترل وزن

برای جلوگیری از افزایش و اضافه وزن می توان از میوه هایی مثل سیب، خیار، هویج و … به جای تنقلات شیرین و پرکالری مثل چیپس، شکلات و نوشابه استفاده کرد. همچنین با غذای سالم احتمال اختلال در عملکرد تیروئید کاهش می یابد. از آنجایی که چاقی خود منشا بسیاری از بیماری های دیگر می باشد بنابراین می توان با رعایت نکاتی مثل افزایش مصرف پروتئین، فیبر و استفاده از نان های سبوس دار و نان جو به جای نان سفید، آهسته غذا خوردن و آشامیدن آب کافی از چاقی و افزایش وزن در امان بود.
افزایش انرژی
انرژی مورد نیاز بدن ما از سوزاندن چیزهایی که میخوریم به دست می آید. پس مهم است که آنچه که میخوریم به انرژی تبدیل شود نه چربی. غذاهایی مثل نان سفید که کربوهیدرات مضر هستند و یا شکر باعث افزایش چربی های ناسالم در بدن می شود.
بهتر است که وعده های غذایی را به وعده های کم حجم تر تقسیم کنیم و دفعات آن را زیاد کنیم یعنی وعده های کم و مکرر به جای وعده های سنگین و پرحجم. این کار باعث میشود سطح قند خون و انرژی ما در طول روز حفظ شود.
این موارد تنها گوشه ای از فواید تغذیه سالم در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها بود. در اصل ذهن سالم و بدن سالم، نداشتن استرس، خواب بهتر شبانه، شاداب و پرانرژی بودن در طول روز، دندان و لبخند سالم و بهبود خلق و خو همگی با تغذیه سالم امکان پذیر است. پس اگر خواهان یک جسم سالم برای خود و خانواده خودتان هستید از همین امروز به اصلاح تغذیه تان بپردازید و یک رژیم غذایی سالم و سرشار از تمام مواد مغذی داشته باشید.

امضا کاربر


شنبه 27 اردیبهشت 1399 - 17:42
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر





برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


xتبلیغات
...
X بستن تبلیغات
نمایندگی هاست خرید هاست