زمان جاری : چهارشنبه 08 تیر 1401 - 11:34 قبل از ظهر
نام کاربری :
پسورد :

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

کاربر گرامی:اگر تازه ثبت نام کرده اید لطفا قوانین انجمن را بخوانید،تا با مشکلی روبه رو نشوید.


تاپیک سایت های مفید و کاربردی
•´¯`•.چت روم تالار گفتمان اسکینک دات آی آر .•´¯`•
تاپیک جامع تغییر نام کاربری اعضای اسکینک

پاسخ جدید
نویسنده پیام
najma71
آنلاین

ارسال‌ها : 35
عضویت: 28 /7 /1400
محل زندگی: یزد
تشکر شده : 1
چگونه دوچرخه مان را تعمیر کنیم ؟
دوچرخه یک وسیله نقلیه هست که مخصوص بهره گیری در فصل تابستان هست .
اگر دوچرخه ي شما مشکلی پیدا کرده هست،مثلا تنظیم شانژمان ها بهم خورده یا قطعه ي تازه اي برای دوچرخه خریدید و نمی‌توانید آنرا متصل کنید و یا خیلی مسایل دیگه که وقتی شما تازه دوچرخه می‌خرید با اون مواجه میشید… با خوندن این مقاله شاید بتونید تعداد زیادی از اونها رو حل کنید(مشکلاتونو).




روش هایی موثر برای تعمیر دوچرخه
دقت داشته باشید که اندازه یک دوچرخه مناسب برای دوچرخه سوار بستگی به نوع دوچرخه و قامت شخص دارد و مبنای گزینه آن اختلاف بین دو ارتفاع می باشد.یکی ارتفاع فاق (بین پاها) بهره گیری کننده و دیگری ارتفاع فاصله بالای بست لوله زین تا زمین.این اختلاف ارتفاع X باید در دوچرخه هاي شهری و مسابقه و جاده حداقل x=2/5 cm و در دوچرخه هاي اسپرتی حداقل X=5 cm و در دوچرخه های کوهستان حداقل X=12 cm باشد این اندازه را می‌توان با قرار دادن دوچرخه در میان پاها بازرسی کرد.
همه چیز در مورد تعمیرات دوچرخه
2-تنظیمات اولیه جهت استفاده از دوچرخه

1-2-بستن پدالها :
چون پدالهای راست و چپ دارای رزوه متفاوت می باشند باید دقت کنید که حتما هر پدال در محل خودش قرار گرفته و بسته شود.
برای این کار ابتدا پدالها را با دست در محل فوق قرار داده و قسمت آچار خور آنرا بپیچانید تا جائیکه اطمینان حاصل شود که رزوه ها کاملا درست بسته شده و محور پدال کاملا عمودی بر بازوی پدال بسته شده باشد.

سپس آن ها را محکم نمائید.جهت نصب پدال طرف راست را (که علامت R دارد) بر روی بازوی رکاب طرف راست (سمت طبق جلو) بسته و آنرا در جهت عقربه هاي ساعت بوسیله آچار محکم کنید همین طور رکاب سمت چپ را (علامت L دارد) بر روی بازوی رکاب طرف چپ بسته و آنرا در جهت تصویر عقربه های ساعت محکم نمائید

2-2-تنظیم زین

ارتفاع مناسب زین بگونه اي تنظیم می‌شود که در هنگام نشستن روی آن و قرار دادن پاشنه پا روی پدال (بهتر است بدون کفش باشد)

زانو به حالت مستقیم قرار گیرد.در نتیجه هنگام پدال زنی،زانو اندکی کشیده می‌شود جهت تنظیم زین کافیست که پیچ بست لوله زین را شل نمائید.آنگاه با وارد نمودن ضربه اي آرام به زین آن را تا اندازه ای دلخواه تنظیم نموده و بعد پیچ را کاملا محکم نمائید روی لوله زین دارای خط نشانه می باشد که باید حداقل تا خط نشانه لوله زین وارد تنه دوچرخه شده باشد

اگر پیچ بست لوله از نوع بازشو فوری باشد کافی است که اهرم پیچ را به سمت خارج بکشید تا آزاد شود و در موقع بستن آنرا به سمت داخل فشار دهید تا سفت شود اگر کاملا محکم نشد بوسیله مهره تنظیم مربوطه آنرا تنظیم نمائید بوسیله گیره زین یا گیره روی میله زین (با بهره گیری از آچار) زین را به گونه ای تنظیم کنید که افقی قرار گیرد دقت داشته باشید که پس از هر زمان تنظیم اطمینان حاصل کنید که کلیه مهره ها و بست زین کاملا سفت بوده و همین طور زین در محل خود قابل چرخش نباشد.

همه چیز در مورد تعمیرات دوچرخه
3-2-تنظیم ارتفاع بازوی فرمان یا کرپی:
جهت این تنظیم پیچ اصلی بازوی فرمان (A) را کمی شل کرده و بعد به ارامی توسط وسیله ای که به بازوی فرمان آسیب نرساند (مثل چکش لاستیکی یا یک تکه چوب به عنوان ضربه گیر) چند ضربه به آن بزنید تا مهره شیبدار (D) انتهایی آزاد گردد سپس می‌توانید ارتفاع بازوی فرمان را به دلخواه تنظیم نمائید بعد از تنظیم و اطمینان از این که خط نشانه روی بازوی فرمان (B) داخل لوله دو شاخ شده و بازوی فرمان و چرخ جلو در یک راستا باشند پیچ اصلی (A) را کاملا محکم نمائید برای تنظیم فرمان باید پیچ مربوطه روی بازوی فرمان را کمی شل کرده و بعداز آن که اوضاع مناسب برای فرمان ایجاد گردید دوباره پیچ را سفت نمائید

4-2- بازرسی های قبل از استفاده دوچرخه:

همۀ وقت} گذشته از استفاده از دوچرخه خود موارد زیر را بازرسی نمائید:

– از درست کار کردن ترمزها مطمئن شوید.

-مهره های چرخهای عقب و جلو و همین طور پیچ های بازشوی فوری کاملا محکم باشند.

-فشار باد تایرها تنظیم باشد.

-فرمان و بازوی فرمان ،زین و لوله زین بطور صحیح قرار گرفته و محکم باشند.

-کلیه قطعات دوچرخه از قبیل پدال ،ترک بند،جک،و غیره کاملا محکم بوده و در جای خود قرار داشته باشند.

3-نگه داری و سرویسهای دوچرخه:

1-3-نگه داری و سرویسهای مربوط به دوچرخه از مواردی است که معمولا از آن غفلت میشود.این موضوع به خاطر این است که دوچرخه وسیله ای ساده فرض می شود که نیازی به نگه داری و مراقبت ندارد و یا این که مراقبت از ان به یک نوجوان که در این اساس تجربه ای ندارد واگذار می شود در صورتی که دوچرخه ای برترین و بالاترین بازده را دارد که سرویس و نگهداری دوره ای ان مرتب انجام شود و این موارد بهتر است توسط یک متخصص یا تعمیر کار دوچرخه انجام گیرد.واگذاری سرویس دوچرخه به یک متخصص از این نظر پیشنهاد می‌گردد که انجاماین کار نیاز به مهارتهای ویژه و ابزار مخصوص دارد
2-3 جدول نگهداری:

قسمت های گوناگون دوچرخه را طی فواصل زمانی که در جدول ذیل تعیین شده نظارت نمائید


فاصله های زمانی قسمت های گوناگون دو چرخه کارهایی که باید انجام گیرد


هر زمان که میخواهید سوار دوچرخه شوید ترمزهای عقب و جلو بازدید شونده


مهره های چرخها با پیچ های بازشوی فوری بازدید شونده


فشار باد تایرها بازدید شونده


زین و میله زین-فرمان و بازوی فرمان بازدید شونده


محکم بودن پیچ بامهره اتصال شاتون و طبق به محور قامه بازدید شونده


بعداز 500 کیلومتر یا هر ماه محکم بودن فرمان و یاتاقانهای آن بازدید شونده


محکم بودن پدالها بازدید شونده


تنظیم بودن چرخها نسبت به دو شاخ جلو و عقب تمیز-روغنکاری


زنجیر تمیز-روغنکاری


شانژمان عقب تمیز-روغنکاری


ماشین تمیز-روغنکاری


محور (لولای) ترمز گریسکاری


هر 6 ماه محور قامه و یاتاقان بندی انها (ساچمه ها) گریسکاری


محور چرخها گریسکاری


محور پدالها و یاتاقان بندی انها نظارت


داخل لوله زین گریسکاری


یاتاقان بندی فرمان گریسکاری


پیچ اتصال زین به لوله گریسکاری


پیچ اتصال فرمان به بازوی فرمان گریسکاری


ضمنا به مجرد صدمه مشاهده و یا گذشت یک سال ،کابلهای ترمز باید تعویض شوند.
تایر و تیوپ دوچرخه قسمتی جدا نشدنی از طوقه دوچرخه است که دوچرخه به واسطه آن به حرکت در میاید. لاستیک و تیوپ دوچرخه از جمله لوازمی است که اگر غیراصل تهیه و خریداری شود عواقب جبران ناپذیری را برافرد به ارمغان میاورد. یک تایر دوچرخه با کیفیت باید دارای ویژگیهای منحصر به فرد و نوشتههای راهنما باشد تا وقتی که فرد نیاز دارد تا تایر را تعویض کند مشکلی برای او پیش نیاید. انواع لاستیک دوچرخه در بازارهای جهانی وجود دارد که ساخت برندها و شرکتهای متفاوت هستند، اما اینکه شما صرفا یک لاستیک دوچرخه خوب خریداری کنید کافی نیست. بهترین تیوپ و تایر دوچرخه شامل:لاستیک مکسس ایکون، لاستیک دوچرخه کندا27.5، لاستیک دوچرخه کوهستان ۲۹ کانتیننتال مانتین کینگ، تیوپ دوچرخه کندا26، تیوپ دوچرخه شوالب می باشند.
تیوپ دوچرخه بخش مهمتری از لاستیک و طوقه دوچرخه است زیرا، اگر تیوپ داخلی دوچرخه باکیفیت نباشدموجب ترکیدگی متوالی و از خرابی لاستیک میشود. در بازار ایران برندهایی که تیوپ تولید میکنند شامل: ایران یاسا،مکسیس و دورو هستند که از کیفیت بسیار بالایی برخودارند
منبع:

https://docharkhestan.ir/cat/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87/%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%BE-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87/https://www.talab.org/housekeeping/life-skills/%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87.html


سه شنبه 23 آذر 1400 - 11:49
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر





برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


xتبلیغات
...
X بستن تبلیغات
نمایندگی هاست خرید هاست